Συνέντευξη περιοδικού Επιπλέον

Συνέντευξη: Χάρης Παναγιωτίδης

Οι απειλές και οι ευκαιρίες στην Κατασκευή Ξύλινων Κουφωμάτων

Ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Κατασκευαστών Ξύλινων Κουφωμάτων,
Χάρης Παναγιωτίδης, κάνει μια πρώτη αποτίμηση των επιτευγμάτων του Συνδέσμου,
μιλά για τις προκλήσεις που δημιουργούνται στην αγορά των ξύλινων κουφωμάτων
και για τις προσδοκίες μιας καμπάνιας η οποία μέχρι στιγμής έχει στεφθεί με απόλυτη επιτυχία.


Η ίδρυση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Κατασκευαστών Ξύλινων Κουφωμάτων αποτελεί μία πρωτοπόρα πρωτοβουλία για τα ελληνικά δεδομένα. Θα θέλαμε μια αποτίμηση της ως τώρα δραστηριότητας του Συνδέσμου. Τι ενέργειες έχουν γίνει μέχρι στιγμής; (ποια τα οφέλη που έχουν αποκομίσει οι συμμετέχοντες, ποια η ανταπόκριση του ιδιώτη, δεδομένης της καλύτερης επαφής που απέκτησε με το ξύλινο κούφωμα κλπ;)

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Κατασκευαστών Ξύλινων Κουφωμάτων αριθμεί λίγους μήνες μόνο ζωής, όμως σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα έκανε αισθητή την παρουσία του με μεθοδικές και αποτελεσματικές κινήσεις. Έκανε γνωστή την παρουσία του μέσα από επιστολές, ανακοινώσεις της ίδρυσης του συνδέσμου και παρεμβάσεις, αλλά κυρίως μέσω μιας επιτυχημένης καμπάνιας για το ξύλινο κούφωμα, σε περιοδικά του χώρου και την τηλεόραση, ή οποία συνεχίζεται. Στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου παρουσιάζονται αναλυτικά οι θέσεις μας, δίνονται
απαντήσεις σε όλα τα θέματα που αφορούν τον κλάδο μας, απομυθοποιείται ο ανταγωνισμός και διατηρείται ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με κάθε ενδιαφερόμενο.

Ο Σύνδεσμός μας εκπροσωπήθηκε στο Υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στην Αθήνα, την Παρασκευή 22/01/2010 στην 22η συνεδρίαση της Επιτροπής Δομικών Υλικών με θέμα το ξύλο σαν δομικό υλικό. Στη συζήτηση, κάναμε γνωστή την δημιουργία του Συνδέσμου, δώσαμε στα μέλη της επιτροπής Δομικών Υλικών το έντυπο μας και παραθέσαμε τις απόψεις μας για θέματα τεχνικά και εμπορικά, σχετικά με το κούφωμα. Παράλληλα δώσαμε στον πρόεδρο της επιτροπής και γραπτά τις θέσεις μας ενώ συμμετείχαμε ενεργά και υποβάλαμε τις προτάσεις μας στη δημόσια διαβούλευση για τον «Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων», που πραγματοποιήθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής. Ακόμη, έχει σταλεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής καθώς και σε όλες τις πολεοδομίες της Ελλάδας, επιστολή, με την οποία καταγγέλλονται οι παραβιάσεις του Ν.2039/1992 που αφορά την διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε παραδοσιακούς οικισμούς.

Κατά τη διάρκεια της 1ης γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Κατασκευαστών Ξύλινων Κουφωμάτων και του 1ου Πανελλήνιου Forum Ξύλινων Κουφωμάτων σε συνεργασία με το περιοδικό «επιπλέον», πραγματοποιήθηκαν ημερίδες κατά τις οποίες εισηγήθηκαν επιφανείς επιστήμονες του χώρου, θέματα που αφορούν τον κλάδο μας. Το ξύλινο κούφωμα δεν έχει ανάγκη από υπερβολές και εντυπωσιακές παρουσιάσεις για την προβολή του. Αρκεί να αναδείξουμε τα πραγματικά χαρακτηριστικά του ξύλινου κουφώματος, για να αποδείξουμε την αξία του.

Αποτελεί την πιο τίμια και συμφέρουσα πρόταση της αγοράς και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές. Στόχος του Συνδέσμου μας είναι να αποκαταστήσει στις συνειδήσεις όλων των καταναλωτών την αληθινή αξία των
ξύλινων κουφωμάτων. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Κατασκευαστών Ξύλινων Κουφωμάτων φιλοξενείται στο Κέντρο Έρευνας Τεχνολογίας & Ανάπτυξης και ειδικότερα στο Τμήμα σχεδιασμού και τεχνολογίας ξύλου και επίπλου. Το Κέντρο Έρευνας Τεχνολογίας & Ανάπτυξης της Καρδίτσας, διαθέτει τον πλέον σύγχρονο εξοπλισμό, με τον οποίο θα μπορέσουμε να διακριβώσουμε, να προωθήσουμε και να εξελίξουμε την τεχνολογία των κουφωμάτων. Λειτουργεί καθημερινά γραφείο υποστήριξης, με υπεύθυνη την κα Ελένη Πρεμενιώτου.


Εν όψει της εφαρμογής του ΚΕΝΑΚ, ποια πιστεύετε ότι είναι τα περιθώρια επιλογής των ξύλινων κουφωμάτων κατά την ενεργειακή αναβάθμιση ενός κτιρίου ή κατά την αρχική κατασκευή ενός ενεργειακά αποδοτικού κτιρίου-σπιτιού; Ποιες ενέργειες μπορούν να γίνουν με αφορμή την ενεργειακή αναβάθμιση προκειμένου το ξύλινο κούφωμα να αποτελέσει την βασική επιλογή κατασκευαστών και ιδιωτών;

Οι θέσεις μας στο συγκεκριμένο θέμα ήταν από την αρχή ξεκάθαρες. Οι μέγιστες επιτρεπόμενες τιμές συντελεστών θερμικής διαπερατότητας που έχουν ορισθεί για τα ανοίγματα των κτιρίων, είναι πολύ υψηλές. Ενώ για την τοιχοποιία τα δάπεδα και την οροφή οι μέγιστοι συντελεστές θερμικής διαπερατότητας ορίσθηκαν μεταξύ των 0,35 έως 2 W/(m2*K) ανάλογα με την κλιματική ζώνη, οι αντίστοιχοι συντελεστές για τα κουφώματα είναι από 2,8 έως 3,8 W/(m2*K).Με αυτούς τους συντελεστές, σχεδόν όλα τα κουφώματα της αγοράς μπορούν να χαρακτηρισθούν κατάλληλα για χρήση. Στην πράξη όμως με τη χρήση τέτοιων προδιαγραφών, οι απώλειες θερμότητας από τα ανοίγματα των κτιρίων είναι τεράστιες.

Το μοναδικό κούφωμα που με την βασική του τεχνολογία, χωρίς μετατροπές και προσθήκες, μπορεί να εξασφαλίσει ικανοποιητικούς συντελεστές θερμικής απόδοσης, είναι το ξύλινο. Φυσικά με χρήση ενεργειακών τζαμιών οι επιδόσεις του αυξάνονται κατακόρυφα. Δυστυχώς, παρά τις παρεμβάσεις μας, οι συντελεστές θερμικής διαπερατότητας όπως έχουν ορισθεί, φαίνεται ότι εξυπηρετούν τους κατασκευαστές κουφωμάτων από άλλα υλικά, αφού αν ήταν πιο ορθολογικοί, η τοποθέτηση ξύλινων κουφωμάτων θα ήταν μονόδρομος.


Ως πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου για το Ξύλινο Κούφωμα, σε ποια σημεία θεωρείτε ότι πρέπει οι κατασκευαστές να επιστήσουν την προσοχή τους εν μέσω οικονομικής κρίσης; (συγκεκριμένη στρατηγική; Ποιότητα δουλειάς; κλπ)

Η εικόνα που σχηματίζει ο μέσος Έλληνας σχετικά με το ξύλινο κούφωμα, δεν έχει να κάνει μόνον με τον ανταγωνισμό. Εξαρτάται κυρίως από εμάς τους ίδιους και την εμπιστοσύνη που εμπνέουμε στους πελάτες μας. Κατασκευαστές που δεν σέβονται τον καταναλωτή, που παραδίδουν προϊόντα με κακοτεχνίες, που δεν ακολουθούν τις εξελίξεις της τεχνολογίας και δεν ενημερώνονται, βλάπτουν περισσότερο τον κλάδο μας από ότι ο ανταγωνισμός. Αντίθετα με τα ανταγωνιστικά προϊόντα, για το ξύλινο κούφωμα δεν υπάρχει κάποιος κεντρικός προμηθευτής των κατασκευαστικών προφίλ.

Ο κάθε κατασκευαστής αναλαμβάνει όλες τις φάσεις παραγωγής από την προμήθεια της ξυλείας έως και την τοποθέτηση των κουφωμάτων. Αυτό σημαίνει ότι τα ξύλινα κουφώματα έχουν την υπογραφή των κατασκευαστών τους, που δεν μπορεί παρά να είναι άνθρωποι με μεράκι που αγαπούν την δουλειά τους.

Δύο είναι οι λέξεις – κλειδιά που πρέπει να έχει κατά νου ο κάθε κατασκευαστής στο δύσκολο έργο του: «οργάνωση» και «ποιότητα». Στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε, η οργάνωση εξασφαλίζει την αποφυγή λαθών, την ελαχιστοποίηση τους κόστους παραγωγής και την βελτιστοποίηση του προγραμματισμού των εργασιών. Η ποιότητα είναι αυτή που θα μας επιβραβεύσει με την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και θα εξασφαλίσει το μέλλον του κλάδου μας. Βεβαίως τόσο η «οργάνωση» όσο και η «ποιότητα», προϋποθέτουν γνώσεις σχετικές με το αντικείμενό μας. Όταν οι εξελίξεις μας προσπερνούν, τότε απλά ανήκουμε στο παρελθόν. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Κατασκευαστών Ξύλινων Κουφωμάτων, οργάνωσε ήδη με επιτυχία δύο ημερίδες, για να προβάλει ό,τι νεότερο αφορά τον χώρο των ξύλινων κουφωμάτων. Οι προσπάθειές μας προς αυτή την κατεύθυνση θα συνεχισθούν με νέες συναντήσεις, ημερίδες και σεμινάρια.


Πόσο πιστεύετε ότι πρέπει να διαρκέσει αυτή η καμπά νια και ποιες κινήσεις κρίνετε ότι είναι απαραίτητο να γίνουν στα πλαίσια αυτής της πρωτοβουλίας στο άμεσο μέλλον; Υπάρχει πιθανότητα συνεργασίας με αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού;

Η καμπάνια που ξεκινήσαμε πρέπει να είναι και θα είναι συνεχής. Η μέχρι σήμερα ελλιπής ενημέρωση των καταναλωτών, που οφείλεται στην αδράνεια του κλάδου μας όλα αυτά τα χρόνια, σε συνδυασμό με την συστηματική παραπληροφόρηση που δεχόμαστε από τον ανταγωνισμό, δημιούργησαν μια διαστρεβλωμένη εικόνα των προϊόντων μας που πρέπει να αποκαταστήσουμε. Προς το παρόν ο αγώνας μας εστιάζεται στην ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με το ξύλινο κούφωμα, την τεχνολογία που περιλαμβάνει, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, τον οικολογικό του χαρακτήρα, την αντοχή του στον χρόνο και γενικότερα όλων των ιδιοτήτων που το χαρακτηρίζουν. Στην πραγματικότητα βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή. Ο δρόμος μέχρι την τελική καταξίωση, είναι μακρύς και δύσκολος. Ακόμη όμως και όταν επιτύχουμε τον στόχο μας δεν πρέπει να επαναπαυτούμε. Η καμπάνια θα συνεχισθεί σταθερά και δυναμικά για να διατηρηθεί το ξύλινο κούφωμα σε υψηλές θέσεις στην προτίμηση των καταναλωτών.

Στο εξωτερικό αντίστοιχες προσπάθειες σημείωσαν ήδη επιτυχία και έχουν καρποφορήσει. Η εμπειρία τους θα είναι πολύτιμη για εμάς και σίγουρα ανάλογες συνεργασίες περιλαμβάνονται στα μελλοντικά μας σχέδια. Κάθε χώρα όμως έχει τις ιδιαιτερότητές της και αυτά που ισχύουν σε άλλα κράτη, δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν στην Ελλάδα άμεσα και χωρίς τροποποιήσεις. Χρειάζεται λοιπόν μεγάλη προσοχή κάθε κίνησή μας και με δεδομένη την μικρή (μέχρι τώρα) διάρκεια ζωής του Συνδέσμου, είναι ίσως πρώιμη αυτή η περίοδος για συνεργασίες με φορείς του εξωτερικού.


Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι απειλές και ποιες οι ευκαιρίες που δημιουργούνται στον τομέα των ξύλινων κουφωμάτων στο άμεσο μέλλον;

Σίγουρα η μεγαλύτερη απειλή σήμερα για όλους τους επαγγελματίες και ειδικότερα στον χώρο της δόμησης, είναι η οικονομική κρίση. Το μερίδιο της αγοράς έχει μειωθεί σημαντικά και πλέον ο ανταγωνισμός σε όλους τους τομείς έχει γίνει πιο επιθετικός. Το λιγοστό χρήμα που κινεί την αγορά, σήμερα έχει αποκτήσει περισσότερη αξία από ποτέ.

Όσο σφίγγει ο οικονομικός κλοιός, τόσο οι καταναλωτές γίνονται πιο καχύποπτοι, ερευνούν την αγορά και διαθέτουν τις οικονομίες τους μόνο σε προϊόντα που πραγματικά το αξίζουν. Αυτοί οι συνειδητοποιημένοι καταναλωτές, είναι οι δικοί μας πελάτες. Είναι οι καταναλωτές που θα επενδύσουν σε κούφωμα ποιοτικό, με
άψογη λειτουργικότητα και αισθητική, αντοχή στον χρόνο και απόλυτα οικολογικό.

Ο λόγος της ενεργειακής απόδοσης ως προς το κόστος, των ξύλινων κουφωμάτων είναι κορυφαίος. Αυτό συνεπάγεται την σύντομη απόσβεση του κόστους αγοράς τους, ειδικά έπειτα από τις επικείμενες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Μπορεί η οικονομική κρίση να υψώνεται μπροστά μας απειλητικά, θα αποτελέσει όμως το φίλτρο που θα το περάσουν όσοι μπορούν να σταθούν με αξιώσεις στην ελληνική αγορά. Γενικότερα σε ότι αφορά τη δόμηση, πιστεύω ότι παραδοσιακά – φυσικά υλικά όπως το ξύλο, η πέτρα, το κεραμίδι κτλ., μπορούν να αναδείξουν τον φυσικό πλούτο της χώρας μας σε θάλασσα και βουνό, στα πλαίσια της προσπάθειας για την τουριστική ανάπτυξη του τόπου μας. Η Ελλάδα παραμένει ένας ευλογημένος τόπος με απίθανους προορισμούς για όλες τις εποχές του χρόνου.

Ο τουρισμός, η φιλοξενία, οι φυσικές ομορφιές αποτελούν ένα καλό χαρτί στο οποίο μπορεί να ποντάρει η ελληνική οικονομία ώστε να δημιουργήσει την βάση για την ανάπτυξη και την βαριά βιομηχανία. Μέσα από αυτή την διαδικασία είναι εφικτή η εδραίωση ελληνικής αυτοδύναμης βιομηχανίας, στους τομείς μεταφοράς, εξοπλισμού, δόμησης και τροφίμων, που θα ωθήσει την χώρα προς την έξοδό της από την οικονομική κρίση. Το ξύλο ως δομικό υλικό, αποτελεί το κατ΄
εξοχήν παραδοσιακό στοιχείο της ελληνικής αρχιτεκτονικής παράδοσης και εν μέσω της οικονομικής κρίσης θα βρει σίγουρα την θέση που του αξίζει.


Η πιστοποίηση των ξύλινων κουφωμάτων καθώς και η εφαρμογή του CE ως υποχρεωτική διαδικασία πιστεύετε ότι βοηθάει τον κλάδο σε σχέση με τον ανταγωνισμό με άλλα προϊόντα; (πχ pvc, αλουμίνιο)

Δεν μπορεί να αμφισβητήσει κανείς τις θετικές συνέπειες που απορρέουν για την ελληνική αγορά από την πιστοποίηση και την υποχρεωτική σήμανση CE, όχι μόνον για τα ξύλινα κουφώματα, αλλά και για οποιοδήποτε προϊόν. Η υποχρεωτική εφαρμογή της σήμανσης CE, προστατεύει τον καταναλωτή από ασυνείδητους κατασκευαστές, που υπόσχονται πάρα πολλά και προσφέρουν ελάχιστα. Προστατεύει όμως και τους σωστούς επαγγελματίες, διότι με τον τρόπο αυτό η αναμέτρηση με τον ανταγωνισμό γίνεται με τεχνικές προδιαγραφές και όχι με «παχιά λόγια».

Φυσικά όλα τα παραπάνω απαιτούν γνώσεις, που δυστυχώς όπως αποδεικνύεται καθημερινά, στην Ελλάδα, δεν διαθέτουμε. Λίγοι καταναλωτές γνωρίζουν τι είναι η σήμανση CE και ακόμη πιο λίγοι είναι σε θέση να διαβάσουν και να συγκρίνουν τις προδιαγραφές των προϊόντων που αγοράζουν. Αυτή την άγνοια εκμεταλλεύονται πολλοί επιτήδειοι στο χώρο των κουφωμάτων, παρουσιάζοντας προδιαγραφές που δεν ανταποκρίνονται στα προϊόντα τους. Συναντήσαμε κατασκευαστές κουφωμάτων αλουμινίου που συγκρίνουν ξύλινα κουφώματα ηλικίας τουλάχιστον 50 ετών, με σύγχρονα κουφώματα αλουμινίου για να αποδείξουν στους πελάτες τους τα οφέλη
που θα αποκομίσουν με την αλλαγή των κουφωμάτων τους. Αφού ο στόχος είναι η ενημέρωση του καταναλωτή, γιατί να καταφεύγουμε σε παρόμοια τεχνάσματα και να μη γίνεται άμεση σύγκριση των τεχνικών προδιαγραφών;

Ένα άλλο λεπτό σημείο είναι η σήμανση CE που παρουσιάζουν οι κατασκευαστές των προφίλ για πλαστικά κουφώματα και αλουμινίου. Πρόκειται για σήμανση των προφίλ και όχι των κουφωμάτων. Τα κουφώματα που έχουν κατασκευασθεί με πιστοποιημένα προφίλ, δεν συνεπάγεται ότι είναι και τα ίδια πιστοποιημένα. Θα πρέπει ο τελικός κατασκευαστής να ακολουθήσει συγκεκριμένες διαδικασίες για την πιστοποίηση και την σήμανση που αποδεικνύουν την τήρηση των απαιτούμενων προδιαγραφών. Οι κατασκευαστές ξύλινων κουφωμάτων, έχουν την επιμέλεια του συνόλου της κατασκευής των προϊόντων τους. Έτσι όταν εμφανίζουν την σήμανση CE, αυτή αφορά όλες τις φάσεις παραγωγής και χαρακτηρίζει το τελικό
προϊόν που παραλαμβάνει ο πελάτης. Βεβαίως παρατηρούμε ότι ο Έλληνας καταναλωτής σταδιακά γίνεται πιο απαιτητικός και φροντίζει να ενημερώνεται περισσότερο για τα θέματα που τον αφορούν.

Share

Δημοφιλοι αρθρα

Newsletter